Country Poem van Pat Metheny, in Nashville Tuning

Nashville Tuning is een aangepaste stemming voor je gitaar. Hij is hetzelfde als de standaardstemming, alleen zijn de g, d, a en lage e snaar een octaaf hoger. Je houdt zo een sopraan-gitaar over die zich extra vreemd gedraagd doordat de hoge e en b snaar lager klinken dan de g snaar. Hierdoor klinken ook standaard akkoorden opvallend anders. Handicap is het ontbrekende laag. Het leent zich daardoor niet voor stuwende funky partijen, maar je kunt hiermee wel degelijk leuk, en opvallend klinkend fingerpicken. Deze stemming schijnt afkomstig te zijn van studiogitaristen in Nashville. Hier werd het vooral voor slaggitaar gebruikt, waarbij partijen gedubbeld werden op een normaal gestemde gitaar en een gitaar in Nashville Tuning. Dit levert min of meer het effect van een twaalfsnarige gitaar op.

De stemming is echter zeker niet alleen voor country bruikbaar. Pat metheny gebruikt hem o.a. op New Chautauqua en speelt er opvallend klinkende akoestische gitaarpartijen mee. Sinds ik zijn uitleg van deze stemming las in een interview wilde ik dit wel eens uitproberen. Aangezien ik geen extra gitaar over had waar ik de aangepaste snaarsamenstelling op kon zetten kwam dit er nooit van. Dit is uiteindelijk wel gelukt en als je van fingerpicking houdt, en een onverwacht fris geluid wil horen is het experiment aan te raden. Het is ook een aardige manier om een ongebruikte staalsnarige gitaar weer nieuw leven in te blazen.

In tegenstelling tot andere alternatieve stemmingen heeft deze stemming het voordeel dat de grepen die je kent nog steeds werken. Ze klinken alleen duidelijk anders. Hiermee kun je je oude clichés nieuw leven inblazen, en nieuwe dingen uitproberen die je in normale gitaarstemming echt niet voor elkaar krijgt.

Je hebt een akoestische (of elektrische) 6-snarige gitaar nodig die je niet meer veel gebruikt, en een aangepaste snarenset. Heb je een twaalfsnarige gitaar zou je het ook eens kunnen uitproberen vlak voordat je alle snaren vervangt. Gebruik bij voorkeur een gitaar waar je niet al te gehecht aan bent. De balans tussen de snaren is waarschijnlijk toch heel anders dan bij een normale set snaren. Wat het effect op de hals hiervan op de lange termijn is kan ik nog niet beoordelen. Zelf kom ik op de volgende snaarsamenstelling uit (voor 6-snarige akoestische gitaar) :

 

E 0.12
B 0.16
G 0.10
D 0.15
A 0.20
E 0.30 (phosphor bronze wound)

 

Heb je een twaalfsnarige gitaar zou je ook van elk paar snaren de lage snaar kunnen verwijderen (voor de g,d,a en lage e snaar), en de geoctaveerde snaar laten zitten (van de hoge e en b snaar laat je elk één snaar zitten.) Dat kun je dan eens proberen voordat je een nieuwe set snaren opzet. Wellicht is het dan wel verstandig de gitaar daar niet al te lang mee te laten staan, aangezien de belasting van de nek dan aanzienlijk anders is.

28 – 12 – 2006