English | E-mail: harald@gitaarspel.nl | Gastenboek | Boekingen | toevoegen aan favorieten | Nieuwsbrief | © Harald Koll 2006-2009

 










What's the sound of one hand tapping?*

Improvisatie ** berust weliswaar grotendeels op het op creatieve wijze recyclen en combineren van materiaal dat je eerder geleerd hebt, maar het is niet de bedoeling dat je dat op de automatische piloot doet. Er zijn echter weinig muzikanten die nooit terugvallen op de automatische piloot. Dat we een automatische piloot hebben is een goede zaak. Die regelt van alles voor ons, zodat we daar niet zelf bij stil hoeven te staan***. Soms lijkt het alleen of de automatische piloot zaken van je overneemt zonder dat je daarom gevraagd hebt, en je jezelf steeds dezelfde dingen hoort spelen. Dan wordt het wel tijd om zelf even de teugels in handen te nemen.

Je bewust zijn van wat je aan het doen bent, of zou willen doen is een sleutel tot de oplossing van het probleem.

Hier volgen een aantal tips die je zou kunnen proberen. Grotendeels berusten die erop dat je jezelf beperkingen oplegt, waardoor je moet gaan opletten op wat je doet. Daarmee neem je de controle weer over van je automatische piloot.

Gebruik één snaar (of twee of drie) in plaats van zes.
Gebruik alleen sommige noten van een toonladder, en andere niet. (bv. alleen C D E G B in plaats van de volledige C-majeur toonladder) Je moet dan blijven opletten, en de automatische piloot krijgt geen kans.
Gebruik een stemming die je niet gewend bent. Hierbij moet wel gezegd worden dat veel open stemmingen juist hun eigen clichés uitnodigen. Met een barré of bottleneck en wat schuiven gecombineerd met een tokkelpatroontje klinkt het al snel leuk.
Gebruik mentale beelden, en speel muziek die daar uitdrukking aan geeft.
Soleer met een bottleneck. Je snelheid ben je dan kwijt, waardoor je meer tijd hebt om te bedenken wat je speelt.
Zing mee met wat je speelt, of verzin eerst een lijn die je wilt spelen, en speel hem daarna pas.
Speel geen twee noten achter elkaar op dezelfde snaar.
Luister naar het geluid van je gitaar en speel in op wat dat als volgende noot suggereert. Denk bij akoestische gitaar aan het resoneren van snaren en de boventoonontwikkeling, en bij elektrische gitaar aan feedback en het overschakelen op andere boventonen dat je dan vaak hoort als je een noot hoort uitklinken.

Het gebruik van effecten staat er niet bij. Op zich is er niets mis met het experimenteren met effecten, maar het maakt het juist makkelijker om steeds maar meer van hetzelfde te spelen, het klinkt immers anders zo gauw je op zo'n knop trapt. Wel kun je het gebruiken als je daadwerkelijk kijkt wat het geluid suggereert.

En vergeet ook niet dat het soms gewoon goed is even wat afstand te nemen van wat je doet. De wereld vergaat niet als je die gitaar even wegzet. Ga wandelen, kijk een film, luister naar muziek die je te gek vindt, geniet van de zon, lees een goed boek... Als je jezelf wil uitdrukken, dan helpt het als je ook iets te zeggen hebt.

Voetnoten:

*De echte hoofdprijs hiervoor ligt natuurlijk bij Angus Young voor het intro van Thunderstruck. Hij heeft dat eenhandig spelen trouwens niet zelf verzonnen. Het is in ieder geval ook van Jimi Hendrix bekend dat hij hele passages met één hand speelde. (terug)

** Jammen zou je kunnen zien als collectieve improvisatie. Ook composities komen vaak voor uit sessies waar je niet zozeer zit te oefenen, maar voor jezelf zit te spelen. Dat kan ook tijdens het samenspelen met meerdere mensen . (terug)

*** We zouden dan allemaal met een walkman rondlopen, zodat een cd ons er steeds aan herinnert dat we adem moeten halen, bloed rondpompen, eten verteren, ons immuunsysteem vertellen wat het moet doen,... vul zelf maar aan die lijst. En dat gebeurt allemaal zonder dat we daar ook maar iets bewust voor hoeven te doen.

Vloeiend spelen zonder zo'n automatische piloot zou ook onmogelijk zijn. Leg maar eens aan iemand uit hoe je een E akkoord speelt. Je linker wijsvinger duwt de g snaar in tussen de kam en de eerste fret, en houdt de snaar daar vast. Dit moet niet te zacht gebeuren, want dan rammelt het, en niet te hard, want dan bestaat de kans dat het vals wordt... Dat ga je niet eens helemaal lezen als ik het helemaal uitwerk, en dan hebben we het hier nog niet eens over het gebruik van de arm, de rechterhand en arm, de andere vingers, en wat nu eigenlik die g snaar is. Dat we wel kunnen spelen lukt, doordat we in staat zijn onze automatische piloot te trainen, en doordat onze hersenen in staat zijn om informatie te groeperen en te indexeren. Uiteindelijk heb je alleen nog het commando 'E-akkoord' nodig om dit uit te kunnen voeren. Je zou 'E-akkoord' dan als de index kunnen beschouwen. (terug)

28 - 12 - 2006


Terug naar begin pagina
Artikelen

Echo2
Echo1
Nagels
Nashville Tuning
Noten vs. Tabs
Opnemen: Prikken
Recording: The Pros And Cons Of Hitchhiking Recording
Adaptatie
De beste gitarist van de wereld
Oops
Oops2
Succes
Toonladders
Slapend Leren
Stemmen
Guitar Masterclasses met Tommy Emmanuel